La “Ruta per l’Ensenyament Públic” desvetlla la complicitat entre Wert i la Conselleria en la liquidació “per Reformes” del dret a una educació pública de qualitat.

Amb la recent presentació de l’Avantprojecte de la nova contrarreforma educativa, la LOMQE, per part del Ministre d’Educació Wert, que ha rebut la resposta quasi unànime dels diferents sectors educatius i bona part dels governs autonòmics, els organitzadors de la “Ruta del Despilfarro” hem fet un canvi urgent a la programació, prioritzant la necessitat d’una resposta immediata als anuncis i amenaces del govern central i la Conselleria, front a la denúncia prevista del malbaratament de fons públics i la corrupció política, qüestions que de fet provoquen tant la política de retallades educatives com la cessió de sòl públic per a la construcció de centres privats, majoritàriament religiosos.

L’anunci de la nova Llei d’Educació del PP i de noves i greus reduccions als pressupostos tant del Ministeri com de la Conselleria per a l’any 2013, són de fet una declaració de guerra i a la vegada una supressió per la porta falsa dels drets més elementals a una educació pública, gratuïta i comprensiva, dels pares a exigir una educació pública i inclús el trencament del consens constitucional existent als països europeus i del nostre context occidental referent a l’ensenyament públic com a eix central i prioritari de tot Sistema Educatiu nacional.

Dissortadament, i tal i com hem pogut veure a les dues edicions de la “Ruta del Desmantellament de l’Ensenyament Públic”, la complicitat de la nostra Conselleria d’Educació amb aquesta accelerada regressió al franquisme, d’una banda, i a l’implementació d’una còpia roïna dels experiments neoliberals en educació –ja fracassats- per l’altra, és absoluta. Les Comunitats Autònomes de Madrid i València s’han intercanviat les seues “fòrmules magistrals” per potenciar el prestigi i la implantació de la Privada Concertada i catòlica a costa de l’afonament de recursos i d’imatge de la Red Pública d’Ensenyament, que atén al conjunt de la ciutadania sense discriminacions per situació socio-econòmica o procedència cultural o geogràfica.

Per altra part València pateix greus problemes de planificació educativa exemplificats per l’existència del Col·legi 103 format per barracons i situat junt a la mateixa Ciutat de les Ciències i per la no construcció de  centres públics als nous barris de la ciutat i inclús la cessió escandalosa dels solars d’ús escolar a promotors urbanístics o la Universitat Catòlica. Aquests dos casos han estat repetidament denunciats a les “Rutes del Balafiament” i són una part fonamental del recorregut de l’actual “Ruta per l’Ensenyament Públic”.

El Bus “per l’Ensenyament Públic” també vol manifestar el seu suport al sistema Bilingüe consolidat al País Valencià, que ha volgut ser distorsionat per la Conselleria i el sector Privat, amb la posada en marxa d’un Decret de Plurilingüísme que suprimeix l’immersió en valencià i uns canvis a la LOMQE que pretenen reduir al mínim la presència i demanda de la nostra llengua cooficial per potenciar l’”espanyolització” avançada pel Wert i una falsa versió de “trilingüisme” que només compta amb l’anglès com a inserció laboral en la societat globalitzada.

Finalment la Ruta vol recórrer les diferents etapes del sistema educatiu valencià, des d’Infantil de 0-3 anys on es va imposar la iniciativa lucrativa front els models més educatius i de gestió pública, fins a la Universitat on s’està eixamplant el sector privat en correlació inversa als recursos destinats, i cada vegada més retallats i insuficients, a les universitats públiques.

València, 8 de desembre del 2012

Miguel Angel Ferrís

Coordinador Rutes Ciutadanes de València

633532820


RUTA CIUTADANA DE LES RETALLA
DES

I EL DESMANTELLAMENT DE L’ENSENYAMENT PÚBLIC

Són les “retallades” en l’ensenyament i els serveis públics una mostra més de contradicció entre el que es promet als programes electorals i s’anuncia en les campanyes? Per què no tenen major repercussió per a la classe política que alterna en el Poder?

Són les retallades l’instrument privilegiat per desmantellar el reduït Estat del Benestar aconseguit en la Transició, i per imposar una reculada sense precedents en el Sistema Públic d’Ensenyament? Sens dubte s’està aprofitant el gran frau econòmic i financer que patim.

L’ofensiva actual contra el dret a una educació pública de qualitat per a tots va en contra de la pròpia Constitució, Estatuts d’Autonomia i els múltiples Tractats Internacionals signats per Espanya. I també suposa l’atemptat més condemnable contra un dels factors més prioritaris per sortir en un futur de la crisi.

Amb la present “Ruta Ciutadana de les retallades i el desmantellament de l’Ensenyament Públic” el Col·lectiu periodístic “Xarxa Urbana” ha volgut desvtellar i ajudar a visualitzar a la ciutadania (pares, professors, alumnes, estudiants de Pedagogia i Magisteri, usuaris de l’educació no formal i qualsevol persona conscient del valor de l’educació) els efectes d’una política neoconservadora, retrògrada, privatitzadora i alhora ja fracassada per surrealista i ineficaç, duta a terme després de 22 anys de governs Populars a l’Ajuntament de València i gairebé 18 en la Generalitat Valenciana.

Des del desmuntatge en 1990 del Patronat Municipal d’Escoles Infantils de València, passant per l’extensió dels barracons escolars en els centres públics, l’augment exponencial de subvencions a la Privada especialment en Secundària, la segregació de l’alumnat immigrant a la Xarxa Pública o l’afavoriment d’Universitats privades elitistes o catòliques, la visió real i global de l’ocorregut en totes aquestes etapes del sistema educatiu a la capital, ens permet ser més conscients de la progressiva i intencionada dualització (Xarxa pública assistencial/Xarxa privada prestigiada) del sistema educatiu valencià amb el consegüent desmantellament de la Xarxa Pública d’Ensenyament com a objectiu final.

Deixa un comentari