PicMonkey Collage
RDV. febrero 5 de 2013.  Són les “retallades” en l’ensenyament i els serveis públics una mostra més de contradicció entre el que espromet als programes electorals i s’anuncia en les campanyes? Per què no tenen major repercussió per a la classe política que alterna en el Poder?

Són les retallades l’instrument privilegiat per desmantellar el reduït Estat del Benestar aconseguit en la Transició, i per imposar una reculada sense precedents en el Sistema Públic d’Ensenyament? Sens dubte s’està aprofitant el gran frau econòmic i financer que patim.

L’ofensiva actual contra el dret a una educació pública de qualitat per a tots va en contra de la pròpia Constitució, Estatuts d’Autonomia i els múltiples Tractats Internacionals signats per Espanya. I també suposa l’atemptat més condemnable contra un dels factors més prioritaris per sortir en un futur de la crisi.

Amb la present “Ruta per l’ensenyament públic i celebració del primer aniversari de la primavera valenciana” el Col·lectiu periodístic “Xarxa Urbana” ha volgut desvetllar i ajudar a visualitzar a la ciutadania (pares, professors, alumnes, estudiants de Pedagogia i Magisteri, usuaris de l’educació no formal i qualsevol persona conscient del valor de l’educació) els efectes d’una política neoconservadora, retrògrada, privatitzadora i alhora ja fracassada per surrealista i ineficaç, duta a terme després de 22 anys de governs Populars a l’Ajuntament de València i gairebé 18 en la Generalitat Valenciana.

La Ruta també vol conmemorar i celebrar el primer aniversari de la Primavera Valenciana,  revolta estudiantil, moviment que també intenta canviar aquesta realitat del sistema educatiu.

Des del desmuntatge en 1990 del Patronat Municipal d’Escoles Infantils de València, passant per l’extensió dels barracons escolars en els centres públics, l’augment exponencial de subvencions a la Privada especialment en Secundària, la segregació de l’alumnat immigrant a la Xarxa Pública o l’afavoriment d’Universitats privades elitistes o catòliques, la visió real i global de l’ocorregut en totes aquestes etapes del sistema educatiu a la capital, ens permet ser més conscients de la progressiva i intencionada dualització (Xarxa pública assistencial/Xarxa privada prestigiada) del sistema educatiu valencià amb el consegüent desmantellament de la Xarxa Pública d’Ensenyament com a objectiu final.

Itinerari Ruta dels Retalls

1. Consellería d’Educació Av. Campanar

Iniciem la Ruta partint de l’origen i causa de les successives retallades i del procés de desmantellament de l’educació pública, lloc simbòlic i mur de lamentacions de tota la comunitat educativa, així com d’elaboració de la major part de canvis legislatius i ordres surrealistes i improvisades de les quals tots som víctimes.

Acte de duel i en memòria de l’ensenyament públic, gratuïta i de qualitat, la participació democràtica i la Llei d’Ús i Ensenyament. Foto de grup.
2. Col·legi 103. Barracons escolars per a la pública.7260-1

Visita a aquest singular col·legi públic aixecat completament amb aules prefabricades fa 5 anys, situat a esquena de la Ciutat de les Arts i les Ciències en condicions precàries i que, lluny d’haver aconseguit el compliment de les promeses de construcció d’un nou centre, ha estat premiat amb la instal·lació de nous barracons per a aquest curs 2012-13.

3.- Seu Universitat Popular de València. El segrest d’un projecte educatiu progressista.

Visita a la seu central d’aquest centenari projecte laïcista i progressista d’ensenyament popular i d’adults que després de 21 anys de reconversió, acomiadaments de professorat i reducció pressupostària per part de l’Ajuntament, s’ha convertit en un cúmul de cursets de baix perfil i cost, que en gens compleixen la funció inicial de la Institució ni suposen cap projecte pedagògic.

4.- Col·legi Major “Lluis Vives”. Tancament definitiu o privatització?

Explicació de la història d’aquest singular Col·legi Major de la Universitat de València, de la seua important funció social i cultural en l’àmbit universitari i el recent tancament del qual ha aixecat totes les alarmes quant a la possible privatització de la seva gestió en el marc de les retallades pressupostàries de la Generalitat a les universitats públiques valencianes.

5.- Centre Superior d’Investigació en Salut Pública.

Parada explicativa enfront d’aquest flamant edifici, el cost del qual és equivalent al d’un hospital comarcal i que no obstant això té actualment, després de les retallades en investigació i sanitat, un ús burocràtic molt restringit i allunyat de les activitats inicialment previstes.

6.- Orriols. Recorregut per un itinerari de segregació escolar amb respatller oficial.

L’exemple de’Orriols és la plasmació d’una realitat que avança en el model educatiu de la ciutat de València: la segregació escolar de l’alumnat immigrant i la saturació a la Xarxa Pública sense nous centres construïts, afavorint el creixement de la Privada i marcant la dualitat de l’escolarització al barri. Un nou barri (Sant Llorenç) de 8.000 habitants i sense un sol col·legi públic.

Després del recorregut pels llocs més significatius per a la Ruta, esmorzar voluntari en la cafeteria Manes.

7.- Escoleta Infantil “La Senyera” (0-3 anys).

Visita a una de les “*Escoletes” que es van construir amb diners públics i la gestió dels quals va ser regalada en 1995 a empresaris del sector afins a la majoria conservadora a l’Ajuntament, amb el consegüent desmantellament del Patronat Municipal d’Escoles Infantils i l’engegada de l’anomenat “xec escolar”, punta de llança de la privatització d’aquesta etapa educativa.

8.- Terrenys d’ús escolar en Campanar cedits a la Universitat Catòlica de València.

Visita dels terrenys reservats per a ús escolar (Institut) del nou barri de Campanar, ara cedits per l’Ajuntament a la Universitat Catòlica de València per a la construcció d’una Facultat de Medicina i un nou Hospital adjunt. Explicació de la destinació final de les parcel·les destinades a usos escolars als nous barris de Benicalap i Campanar.

9.- Escola Oficial d’Idiomes (EOI). De les falses promeses al Plurilingüisme “per Decret”!

Explicació dels problemes històrics de l’única seu de la EOI a València, després de més de 40 anys d’espera i la inauguració fraudulenta d’un cartell publicitari amb l’anunci de la nova Escola (fa cinc anys), més les retallades de professorat i l’augment de les ràtios… Tot això amenitzat amb les recents ordres de formació de més de 3.000 docents per atendre la implantació de l’improvisat Decret de Plurilingüisme. València “is different!”

10.- De la “Beneficència” a la Universitat Catòlica de València.

Explicació in situ del paper de les Institucions de Beneficència al segle XIX i la destinació de la “Bene” de València per a la instrucció de xiquets fins a 1982. Actualment convertida en seu del Centre Cultural “La Beneficència”, ha suprimit recentment per les retallades les programacions de teatre i tallers de caps de setmana, deixant un buit en l’oferta pública de la ciutat. Curiosament les polítiques de benestar social de les institucions valencianes tornen a potenciar les solucions “caritatives” per sobre de la justícia social, com fa més d’un segle.

Explicació de la política de privatització de l’Ensenyament Universitari en benefici de l’Església Catòlica, l’OPUS i altres sectors neoconservadores beneficiaris del Pàg. Denuncia pública del creixement exponencial dels centres i instal·lacions de la Universitat Catòlica de València amb la compra de nombrosos béns immobiliaris en el centre i cessions de sòl i béns públics en diversos llocs, així com l’accés privilegiat a infraestructures de centres d’investigació públics.

11.- Jesuïtes i l’Institut per a Obrers de la República.

Visita explicativa sobre el que eren els col·legis religiosos per a les classes altes a València i la conversió de Jesuïtes en “Institut Escola” durant l’etapa republicana. Comparativa sobre el que va suposar l’embranzida a l’ensenyament públic en aquest període i el que ha estat el creixement de centres escolars religiosos durant els últims 21 anys de govern del PP a València.

12.- Final de Ruta. Institut Lluis Vives.

DSC09921Final del trajecte en aquest singular i històric centre de Secundària que ha estat recentment protagonista per les lluites estudiantils en demanda d’una millora en l’Ensenyament Públic i la repressió policial encoratjada per les autoritats governatives i que van donar lloc a l’anomenada “Primavera Valenciana” coneguda ja per mig món. Foto final amb lliure aportació de cartells reivindicatius sobre l’ensenyament públic.

Inscripcions obertas. Telèfon 695 59 44 89

Recorregut  tres  hores. No t’ho   pergues

One response »

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s